صفحه اصلی / نشریات / آیین نامه طرح هندسی راه های ایران
تبلیغات شما

آیین نامه طرح هندسی راه های ایران

نشریه ۴۱۵(آیین نامه طرح هندسی راه های ایران)

۱-۱ سابقه
سابقه تهیه و ابلاغ آیین نامهها و معیارهایى براى طرح هندسى راه ها بر اساس نهاد مسئول به شرح ذیل میباشد:
۱-۱-۱ وزارت راه و شهرسازی (وزارت راه و ترابری)
– ابلاغیه فنى شماره ۸ – سال ۱۳۳۶
– دستورالعمل هاى فنى طرح هندسى راه، آزادراه و تونل، موسسه بِ ث ا اُ ام – سال ۱۳۵۸
۲-۱-۱ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور (سازمان مدیریت و برنامهریزى کشورسازمان برنامه و بودجه)
– چکیده اى از معیارهاى طرح هندسى راه ها و تقاطع ها – نشریه شماره ۸۸ – سال ۱۳۶۴
– معیارهاى طرح هندسى راه هاى اصلى و فرعى – نشریه شماره ۸۵ – سال ۱۳۶۵
– معیارهاى طرح هندسى تقاطع ها – نشریه شماره ۸۷ – سال ۱۳۶۷
– آییننامه طرح هندسى راه – نشریه ۱۶۱ – سال ۱۳۷۵
– آییننامه طرح هندسی راه روستایی – نشریه ۱۹۶ – سال ۱۳۷۸
۲-۱= هدف از آیین نامه طرح هندسى راه و بازنگرى آن
پروژه هاى راه سازى به منظور ایجاد شرایط ایمن و راحت براى استفاده کنندگان از راه هاى کشور انجام مى شود، به نحوى که در آن، نیازهاى اجتماعى، اقتصادى و زیست محیطى به شرح زیر به طور کامل رعایت شده باشد.
الف – نیاز به حمل و نقل ایمن، راحت، سریع و ارزان
ب – دستیابى به نیازها و هدف هاى استفاده کنندگان
پ – توجه بیشتر به نیازهاى استفادهکنندگان آسیبپذیر
ت – در نظر گرفتن هزینه ها و ارزش هاى حفظ محیط زیست و منظرآرایى
ث – برنامه ریزى بر اساس امکان هاى مالى، بودجه و اعتبارات قابل دسترسى واقعى
ج – هزینه نگهدارى باید در طرح راه ها به این مسئله که ایجاد ارتباط مورد نظر، چه هزینه هایى از سرمایه گذارى را به خود اختصاص مى دهد و بازده آن در کل سیستم ارتباطات به چه میزان است، توجه کافى مبذول داشت تا اولویت راه مورد نظر در کل سیستم راه سازى کشور از نظرمنافع، اهداف و ارزش هاى اجتماعى و ملّى معلوم شود.
در مطالعات راه باید هماهنگى طرح هندسى با نیازمندى هاى حجم ترافیک در ساعت طرح، با توجه به طبقه بندى عملکردی وشرایط محیطی راه و هم چنین انواع وسایل حمل و نقل براى دستیابى به هدف نهایى که همان افزایش امکان تحرک و ایمنى
بهره بردارى از راه است، مورد نظر باشد.

۱-۲ تعریف ها
بعضى از واژه هاى مهم به شرح زیر تعریف شده است:
۱-۱-۲  انواع راه ها
آزادراه
راه شریانی با یکی از عملکردهای ذیل:
الف- جزئی از شبکه راههای ملی است.
ب- ایجادکننده دهلیز سفرهای عبوری از کشور و داخل کشور است.
ج- ارتباط بین مراکز استانها و یا شهرهای بزرگ داخل کشور را برقرار میکند.
با حداقل چهار خط عبور (دو خط عبور در هر طرف) که مسیرهاى رفت و برگشت از هم جدا، دو طرف آن محصور و بدون تقاطع ۱ بوده و در آن دسترسی با کنترل کامل است. عبور پیاده، دوچرخه، سایر وسایل نقلیه غیرموتورى و در موردهایى عبور تمام یا بخشى از وسایل نقلیه تجارى ممنوع است.

برای دانلود فایل روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود pdf
  • درس
  • موضوع
  • قیمت
نشریات
طرح هندسی راه ها
رایگان

نشریه ۴۱۵(طرح هندسی راه ها)

نشریه ۴۱۵(طرح هندسی راه ها)

معماری

شهرسازی

نقشه برداری

نشریه ۴۱۵(طرح هندسی راه ها)

درباره admin

درود،محمد پیوند هستم دارای کارشناس رشته معماری و کارشناسی ارشد سازه عمران علاقه مند به کارهای معماری و عمران در حد توان تجربیات خود را به همراه تیم پارک دی تی در اختیار دوستان قرار خواهیم داد امیدواریم توانسته باشیم کمک کوچکی به عزیزان کرده باشیم .با تشکر محمد پیوند

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*