- درس
- موضوع
- قیمت
- توضیحات فایل
تاثیر نور و سایه و نیم سایه در مساجد مبانی نظری معماری
معماری اسلامی بویژه در ایران تاکید خاصی بر نور دارد. درون یک مسجد شبیه به نور است که به صورت صور مادی متبلور شده است . در ایران ، بعلت درخشندگی شدید اشعه آفتاب در اکثر پهنه این سرزمین و شفافیت هوا در مناطق مرتفع ، تجربه نور و نیاز به زیستن به فضاهای روشن به عنوان جزئی از زندگی ایرانیان در سراسر تاریخ بوده است. نور عنصر برجسته معماری ایرانی است و نه بعنوان یک عنصر فیزیکی ، بلکه به عنوان یک سمبل عقل الهی و سمبل وجود. نور یک حضور روحانی است که در سختی ماده نفوذ کرده آن را تبدیل به یک صورت شریف می کند و آن را زیبا و شایسته می سازد که محل استقرار روان انسانی باشد که جوهر او نیز ریشه در عالم نور دارد ، عالمی که جز عالم روح نیست.
مسجد، محل سجود و خضوع و کرنش بندگان خدا در پیشگاه«الله»است، جائی برای ایجاد رابطه با پروردگار و اظهار عبودیت و کوچکی در برابر ربوبیت و عظمتخالق هستی.
قداست مسجد، در همین رابطه متقابل«عبودیت عبد و ربوبیت رب»نهفته است.بنابراین، عظمتش هم در معنویت آن است، نه در ساختمان و بنای رفیع.
مسجد، مقدسترین، پاکترین، سرنوشتسازترین و اجتماعیترین مکان و موقعیت حضور مسلمین است.
نور ، وظیفه شفاف کردن ماده وکاستن از صعوبت و سردی بنا را عهده دار است.
نور به عنوان مظهر وجود در فضای مسجد افشانده می شود تا یکی از عناصر تشکیل دهنده فضای ادراکی باشد.
نور و تزئینات مسجد ، بجای اینکه ذهن را به بند بکشد به جهانی خیالی رهنمون می شود و قالب های ذهنی را درهم شکسته و انسان را به روشنایی دنیایی می کشاندکه تجلی حق در آن است.هنر و معماری اسلامی نیز از آنجا که با عالم ملکوت پیوند می خورد ، عنصر نور را چون تمثیلی از جلوه وجود مطلق تلقی می کند از این منظر است که نور بعنوان مظهر وجود در فضای مسجد افشانده می شود تا تبیین کننده هندسه آییینی آن باشد.
تاثیر نورو سایه و نیم سایه در مساجد (مبانی نظری معماری)
تاثیر نورو سایه و نیم سایه در مساجد (مبانی نظری معماری)
معماری
شهرسازی
عمران
معماری کارشناسی
شهرسازی کارشناسی
عمران کارشناسی