طرح ۲ طراحی معماری
موضوع: طراحی مدرسه در استان بوشهر
فهرست
*پیشگفتار………………………..…………………………………………………………. ۸
*مقدمه………………………………………………………………………………………………….۹
*اهداف کلی……………………………………………………………………………………………۱۰
*کلیات………………………………………………………………………………………………۱۱
*فضاهای آموزشی و پرورش………………………………………………………………………………۱۲
*فصاهای رفاهی ورزشی…………………………………………………………………………………۱۲
*فضاهای انتشارات…………………………………………………………………………………….۱۳
*تقسیمات چهار گانه اقلیم ایران………………………………………………………………………..۱۵
*اقلیم استان بوشهر………………………………………………………………………………۱۶
*زبان و گویش ها………………………………………………………………………………..۱۷
*بوشهر و صنایع………………………………………………………………………………….۱۷
*تاثیر ارتفاعات بر اقلیم استان…………………………………………………………………………۱۸
*تاثیر توده های هوا و سیستمهای هواشناسی بر اقلیم استان……………………………………………۱۸
*تاثیر کم فشار مدیترانه ای بر استان………………………………………………………………..۱۹
*تاثیر کم فشار سودانی بر استان……………………………………………………………………۱۹
*تاثیر کم فشار زمستانه بر استان…………………………………………………………………..۲۰
*تاثیر کم فشار مانسون هند ………………………………………………………………………۲۰
*شهرستانهای استان بوشهر……………………………………………………………………….۲۱
*کنگان……………………………………………………………………………………….۲۱٫
*عسلویه………………………………………………………………………………………۲۱
…
*شهر دالکی و آثار تاریخی آن…………………………………………………………………..۲۷
*شهرستان دشتی(خورموج)……………………………………………………………………..۲۹
*دیر………………………………………………………………………………………..۲۹
*مدرسه ها و مکتب خانه های بوشهر……………………………………………………………۳۰٫
*فرم ساخنمان در رابطه با اقلیم………………………………………………………………..۳۱
*انتخاب جهت قرار گیری ساختمان……………………………………………………………۳۲
*نحوه استقرار خورشید در فصول مختلف سال…………………………………………………..۳۳
*ویژگیهای اقلیم گرم و خشک………………………………………………………………..۳۴
…
…
*نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۱۱۸
*ماخد……………………………………………………………………………………..۱۱۹
*نقدیر و تشکر……………………………………………………………………………..۱۲۰
اقلیم استان بوشهر در یک نگاه
بوشهر از استانهای جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. این استان با مساحتی حدود ۲۷۶۵۳ کیلومتر مربع؛ از شمال به استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد، از جنوب به خلیج فارس و استان هرمزگان، از شرق به استان فارس و از غرب به خلیج فارس محدود است. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ششصد کیلومتر مرز دریایی دارد و از اهمیت راهبردی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است. استان بوشهر دارای ۹ شهرستان به نام های: بوشهر (مرکز استان)، تنگستان، دشتستان، دشـتی، دیر، کنـگان، گنـاوه و جم می باشد.
منطقه بوشهر به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و وجود شرکت های بزرگ نفتی و اجرای طرح های صنعتی بزرگ مانند نیروگاه اتمی، کشتی سازی، نیروی انسانی فعال استان های مجاور و مناطق دیگر را به خود جذب کرده است. مردم این استان به زبان فارسی و با گویش محلی تکلم می کنند. لهجه ها در روستا ها بیشتر از شهرها تنوع دارد. برخی از اهالی “جزیره شیف” و بنادر کنگان و عسلویه نیز به زبان عربی صحبت می کنند. لهجه های فارسی به گویش بردستانی، دشتی، تنگستانی و کازرونی در استان بوشهر رواج دارد.
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم
شکل ساختمان می تواند تاثیر زیادی در هماهنگ ساختن اقلیم و نیز در تعدیل انتقال شرایط بحرانی هوای خارج به داخل ساختمان داشته باشد. برای پی بردن به نقشی که شرایط گرمایی هر منطقه(دمای هوا و شدت تابش آفتاب) در شکل دادن به ساختمانهای آن منطقه دارد, باید نسبت اهمیت هر یک از عوامل را مشخص نمود. اما به طور کلی می توان چنین گفت که شدت زیاد تابش آفتاب باعث کشیدگی ساختمان در جهت محور شرقی و غربی می گردد.
انتخاب جهت قرار گیری ساختمان
جهت استقرار بنا, به طور کلی به عواملی چون وضع طبیعی زمین, میزان نیاز به فضاهای خصوصی با کنترل و کاهش صدا و باد و تابش بستگی دارد و عمده ترین اقدام یک معمار آن خواهد بود که ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید با شرایط گرمای بهداشتی و روانی حاصل آید. در این زمینه بخصوص شدت تابش آفتاب حائز اهمیت فراوان می باشد. در کلیه پلانها و طرح ریزیهای ارائه شده, جهت جنوبی بهترین جهت ساختمان قلمداد می شود و علت آن هم دریافت تابش مستقیم در زمستان و حداقل تابش در تابستان می باشد.
فضای معماری مدرسه
اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه ای ثمربخش برای نسل آینده باشد,ساختمانهایش می بایست خلاقانه باشند, نه تقلید شده. محیطی محرک برای آزاد کردن اندیشه و بیان خلاقه.یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش نوین, چگونگی فضای معماری مدرسه است. معلم, کتاب, دانش آموزان, روشهای تدریس, مدیریت آموزشی و خانواده از جمله عواملی هستند که معمولا در فرآیند یادگیری موثر تلقی گشته و مورد بررسی و کندوکاو قرار می گیرند. درحالی که درتعلیم و تربیت جدید, فضای آموزشی و فیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح و فاقد تاثیر در فرآیند یادگیری محسوب نمی گردد, بلکه بعنوان یک عامل زنده و پویا در کیفیت فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان ایفای نقش می کند. در و دیوار مدرسه نیز همانند علم و کتاب, برای دانش آموزان حامل پیام هستند و با کودکان و نوجوانان سخن می گویند. دیوارهای بلند و ضخیم, راهروهای تنگ و طویل محصور بودن و زندانی گشتن را القا می کند و محیط پر گل و سر سبز, کلاسهای تمیز و دارای رنگ مناسب و دلنشین, آرامش و نشاط را تلقین می کند.
عوامل آسیب زا در ساختمان مراکز آموزشی
به طور کلی بیشترین آسیب وارده به فضاهای آموزشی به ترتیب به فضای کلاس , تجهیزات کلاس , تجهیزات خارج کلاس و فضای سبز مراکز آموزشی می باشد .
مطلوب آن است که مراکز آموزشی از نور طبیعی و مصنوعی به طور همزمان استفاده کنند .
بهترین جنس برای نیکمت ها , ترکیب چوب و آهن است . ٢٣ در صد عوامل آسیب زا نداشتن فرهنگ صحیح استفاده دانش آموزان وسایل است .
فایل حاوی :
۱: نقشه ها( سایت پلان،پلان طبقه اول،دوم به همراه برش ها و نماها )
۲: رندرهای گرفته شده از مجموعه
۳:مطالعات در قالب ورد
برای دانلود فایل روی لینک زیر کلیک کنید.
دانلود فایل
- درس
- موضوع
- قیمت
- توضیحات فایل
طراحی معماری ۲
طراحی مدرسه
38000تومان
فایل تکمیل وآماده تحویل می باشد
طراحی مدرسه (طراحی معماری ۲)
طراحی مدرسه (طراحی معماری ۲)
معماری
شهرسازی
عمران
معماری کارشناسی
شهرسازی کارشناسی
عمران کارشناسی