صفحه اصلی / آشنایی با بناهای تاریخی / بررسی (اپرای تنریف)
تبلیغات شما
اپرای-تنریف-کالاتراوا001
اپرای-تنریف-کالاتراوا001

بررسی (اپرای تنریف)

اپرای تنریف

اپرای تنریف
معمار :سانتیگو کالاتراوا
کارفرما : شورای شهر تنریفه
مکان : سانتاکروز در تنریفه، جزایر قناری، اسپانیا
ساخت در سال ۲۰۰۳
الهام گرفته از امواج اقیاسوس کنار است.

<strong>شناخت</strong>

آئودیتوریم (شنودگاه) در «سانتا کروز  در  تنریفه »، مرکز ایالت تنریفه، در مکانی بین پارک دریایی و کناره بندرگاه واقع شده ، آئودیتوریم شهر را به اقیانوس متصل کرده و یک نماد شاخص شهری (لند مارک) خلق می کند.
شامل دو سالن کنسرت یکی با ظرفیت ۱۶۶۰ صندلی و دیگری  با گنجایش ۴۱۰ صندلی،
مجموعه تشکیل شده از دو حجم مخروطی شکل تو در تو میباشد.
مهمترین عنصر شاخص بنا سازه بتنی آزاد به ارتفاع ۶۰ متر غیرعملکردی دارای جنبه بصری الهام گرفته از امواج اقیاسوس کنار است. 

<strong>شناخت</strong>

کالاتراوا شهرت خود را به سبب یکی کردن تکنیک و زیبایی شناسی بدست آورده است.  
دو لایه پوسته بتنی پوسته خارجی ۳۰ سانتیمتر و پوسته داخلی ۵۰ سانتیمتر میباشد .
در کل ۲ هزار تن بتن مصرف شده و پوسته بتنی پیش فشرده شده است. 
اپرای-تنریف-کالاتراوا001


این بنای تمام بتنی توسط خط اثر نمایشی بام خود شخصیت می یابد . خیز از کف به مثابه موجی در هم شکن، بام را تا ارتفاع ۵۸ متری بالای آئودیتوریم اصلی قبل از آن که به سمت پایین خم شود و تا نقطه ای باریک شود، به اوج می رساند. ازاره های بنا ، میدانی عمومی که سایت را پوشانده شکل می دهد  و تغییر شیب میان سطوح متفاوت خیابان های مجاور را  پذیرا می شود.
اپرای-تنریف-کالاتراوا002


طاق های پهن ، با گستره حد اکثری ۵۰ متر در هر طرف به عنوان ورودی هنرمندان به کار می رود. دسترسی عمومی و اصلی به آئودیتوریم در میدانی عمومی که از سطح بالا آمده به سمت شمال شرق درست زیر پوسته بتنی طاقدار و تندیس وار بام  قرار می گیرد.


 هر چند فضاهای مدیریتی – اجرایی و خدماتی و آئودیتوریم مرکزی دارای دستگاه های تهویه هوا هستند ، سرسرا های عمومی و فضاهای مسیر های حرکتی (سیرکولاسیون) از اقلیم مساعد جزیره بهره می برد؛ به این طریق که جریان هوا به طور طبیعی ازطریق فضاهای لعابدار زیر و میان پوسته های بتنی بنا تهویه می شود.
پنل (پانل) سازی چوبی محوطه داخلی، برای وضوخ بخشیدن به میزان آکوستیکی (آواشنودی)  فرم کریستالی به خود می گیرد که به نمایشی بودن فضا هم کمک می کند . محل قرارگیری رفلکتورهای (انعکاس دهنده) صدا توسط آزمایش های لیزر مشخص شد که هم چنین به تعیین ابعاد فضاهای داخلی طاقدار کمک کرد.

درباره admin

درود،محمد پیوند هستم دارای کارشناس رشته معماری و کارشناسی ارشد سازه عمران علاقه مند به کارهای معماری و عمران در حد توان تجربیات خود را به همراه تیم پارک دی تی در اختیار دوستان قرار خواهم داد امیدوارم توانسته باشم کمک کوچکی به عزیزان کرده باشم .با تشکر محمد پیوند

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*